Як відремонтувати або замінити ліфт у багатоквартирному будинку

Доводилося чути від ЖЕК у відповідь на свої претензії: «Ну а що ви хотіли, будинок старий»? Сподіваємося, ви цим не задовольнилися. Не важливо, скільки років вашому будинку — ви сплачуєте за його утримання. Розповідаємо, як змусити ЖЕК виконувати свою роботу, відремонтувати несправний або навіть замінити аварійний ліфт.
Мешканці бідкаються, ЖЕК розводить руками. Знайомо? Багато хто жаліється на зростання цін у комунальних платіжках та бездіяльних ЖЕКів, але при цьому не створює ОСББ. Давайте озброїмося законодавчими нормами і мотивуємо тих, кому ми платимо, виконувати свою роботу.
Поширена проблема в будинках — причому як в старих, так і подекуди в новобудовах — ліфти, які не працюють. У випадку новобудов це може бути ситуація, коли не працює частина ліфтів, у випадку старих будинків — коли навіть начебто робочим ліфтом страшно користуватися, бо він може зламатися будь-якої миті.
Кому належать ліфти?
Якщо у будинку є несправності, давайте шукати… ні, не винних, а відповідальних.
Для початку — кому належать ліфти.
Відкриваємо Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». З нього випливає, що усі приміщення загального користування, обладнання всередині або за межами будинку, яке його обслуговує, інші будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на його прибудинковій території, а також права на земельну ділянку і його прибудинкова територія є спільним майном багатоквартирного будинку. Належить усім і одночасно нікому конкретному. Якщо ви є власником квартири, то одночасно є співвласником спільного майна свого багатоквартирного будинку. У тому числі й ліфтів. Продати чи передати комусь свою частку спільного майна ви при цьому не можете: можете користуватися і зобов’язані утримувати у належному стані. Тож стан ліфту у вашому будинку — це передусім ваша відповідальність.
Що входить у обов’язки ЖЕК
А що тоді робить ЖЕК? Ліфт — не його, а ваш, але ви по суті «наймаєте» ЖЕК чи управителя для забезпечення утримання будинку, і платите їм за це. Ваші стосунки закріплені договором. Відкриваємо затверджений Кабінетом Міністрів України «Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій».
Відразу ж першим пунктом зазначено, що виконавець (наприклад, ЖЕК або управитель) забезпечує надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а саме: прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо.
Отже, утримання та ремонт ліфтів — прямий обов’язок ЖЕК. Як зрозуміти, що ваш ЖЕК зі своєю задачею справляється? Звіртеся з цією таблицею з «Контактного центру міста Києва». Усе відбувається саме з такою періодичністю?
Окремо варто зазначити, що граничний термін ліквідації несправності ліфтів — 1 день.
Як замінити аварійний ліфт, розповімо трохи далі, а поки давайте розберемося, що ми маємо право вимагати, поки несправні ліфти псують вам життя. Просто чекати не потрібно. Згідно з тим самим Типовим договором, виконавець послуг несе відповідальність за неналежне надання або ненадання послуг, перевищення строків проведення ремонтно-профілактичних робіт або аварійно-відбудовних робіт. Тож поки ЖЕК ремонтує ліфт, а ви змушені користуватися, наприклад, 1 ліфтом із 3 або взагалі ходити пішки, ви маєте право на перерахунок суми у своїх платіжках. Не платіть за послугу, яку вам не надали у повному розмірі!
Задача | Що входить | Періодичність |
Технічне обслуговування ліфтів | Обхід, огляд, перевірка роботи та технічного стану | Не рідше 1 разу на місяць |
Прибирання ліфтових кабін | 1 раз на тиждень | |
Ремонтні роботи | Відповідно до нормативів | |
Усунення непередбачених відмов на ліфті | За необхідності | |
Обслуговування систем диспетчеризації | Обхід, огляд, перевірка роботи та технічного стану | Не рідше 1 разу на місяць |
Організація чергування диспетчерів на пульті управління | Цілодобово | |
Енергопостачання ліфтів | За договором з енергопостачальною організацією | Цілодобово |
Як скласти акт-претензію
У тому ж типовому договорі прописано, що якщо виконавець ЖЕК порушує умови договору, споживач і представник ЖЕК мають скласти акт-претензію. Розповідаємо, як це оформити правильно.
- Складаємо акт-претензію. Для вашої зручності юристи «Офісу трансформації» підготували шаблон такого акту. У акті потрібно зазначити строки, вид порушення, додати інші показники, які демонструють, що послуги не були надані у повному обсязі.
- Викликаємо представника ЖЕК для підписання. Він повинен підписати акт протягом двох робочих днів. Якщо представник ЖЕК не з’являється на виклик, акт-претензію можуть підписати два і більше споживачів. Тож кооперуйтеся з сусідами.
- Акт-претензія подається виконавцю (в ЖЕК), а там протягом трьох робочих днів вирішують питання про перерахунок платежів або видають споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.
А якщо ремонт вже не допомагає?
Ламатися ліфти можуть навіть у новобудовах, але що робити у ситуації, коли ремонт вже не допоможе, і ви переконані, що ліфт час просто замінити? Однієї впевненості тут мало, потрібен техогляд і висновок експертної комісії. Ліфти підлягають техогляду під час свого запуску, а потім — кожні 2 роки і позачергово — у випадку аварії, реконструкції, перерви в експлуатації більше року. Підставою для заміни ліфта є висновок експертної комісії.
Експертне обстеження проводиться у разі:
- закінчення граничного строку експлуатації;
- реконструкції (перебудови) або модернізації, якщо це обумовлено нормативно-правовими актами з охорони праці;
- аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення;
- виявлення під час проведення технічного огляду зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів, що перевищують допустимі значення.
Бажаєш допомогти ОТ
Доброго дня!
Дякуємо за Ваш інтерес до Офісу Трансформації! На сьогоднішій день вступ до лав волонтерів призупинено. Але це не на довго:)
Залиште Ваші контактні дані і ми зв’яжемось з Вами, як тільки реєстрація буде відкрита!
Заповніть форму, щоб надіслати нам запитання, побажання, чи пропозицію